Není žádným tajemstvím, že přeprava a skladování zboží prošly v posledních desetiletích velkou změnou. Podíl na tom mají především nové plánovací programy, větší mobilita a především moderní technologie, které umožňují na základě získaných dat precizní plánování.
V dřívějších dobách měl každý obchod svůj vlastní sklad, kde měl zboží na doplnění. K jeho evidenci sloužily různé skladové programy, kde se zapisoval stav zásob a pomocí kterých se plánovaly dodávky. Dnes je však vše jinak.
Jak již bylo řečeno, zásluhu na tom má především sběr dat. Díky němu obchody přesně ví, které zboží a kdy se nejvíce prodává, kdy lidé nejčastěji nakupují, stejně jako počet zbývajících kusů daného zboží na prodejně. To jim umožňuje precizní plánování, kdy si mohou dovolit neskladovat zboží přímo na prodejně, nýbrž si je nechat dovážet z velkoskladu přesně v tu dobu, kdy je budou potřebovat.
Pro obchody to má nezanedbatelné výhody. Především ušetří za skladovací prostory (které by například pro mražené zboží vyžadovaly zvláštní úpravy) a nemusí se bát, zda stihnou veškeré zboží prodat před datem spotřeby.
Zároveň to však sebou přináší určitá rizika. Možné je například zpoždění kvůli dopravním komplikacím, případně sama dodávka se zásobami se může stát účastníkem dopravní nehody. Je tedy nutné mít na prodejně tolik zboží, aby bylo toto riziko pokryto.
Také se tím ztrácí určitá pružnost v reakci na neočekávané chování zákazníků. Pokud jeden z produktů vykoupí, není okamžitě k dispozici možnost doplnění. Toto se děje především při výraznějších slevových akcích, kdy zákazníci skupují velké množství určitého produktu. A i přes nastavení limitu (například 5 kusů na osobu) je zboží pryč poměrně rychle.
To se samozřejmě setkává s nevolí ze strany zákazníků, kteří si obvykle neuvědomují, že obchody dnes již zboží neskladují. A to je i důvod, proč jsou skladové programy pro tyto subjekty zbytečné. Vzhledem k tomu, že nemají prakticky žádné zásoby a dodávky jsou plánovány podle přijatých dat, není důvod vést evidenci skaldu.
Naproti tomu pro velkosklady jsou životně důležité, neboť musí mít přehled, kolik kusů daného výrobku mají a kdy si musí objednat další u dodavatele. Také je pro ně nutné vést evidenci, kolik si který obchod odebírá a udržovat určitý počet zásob.
Je samozřejmé, že obchody mohou své zboží nakupovat přímo u výrobce, to však obvykle bývá nevýhodné, neboť jednak se často jedná o zahraniční firmu, a jednak při objednávce ve velkoskladu mohou objednat více rozličných druhů zboží najednou.
Je tedy jisté, že skladové programy nejsou věcí minulosti a dosud mají své pevné místo. Pouze se přesunuly z rukou obchodů do velkoskladů.